Het fiets onderhoudsteam
- Tja, waar moeten we mee beginnen?
- Is het de regelmaat waarmee we de stalling binnenlopen?
- Is het het reageren op telefoontjes van deelnemers die iets op te merken aan de fiets?
- Is het het niet communiceren van deelnemers die iets merken aan de fiets?
- Is het het af en toe slordig omgaan met de fietsen?
Onze mecaniciens Willem en Jan lopen met regelmaat de stalling in om de staat van de fietsen te bekijken. En ze lossen het allemaal op deze toppers! Ze knijpen een keer in de remhandels om de remdruk/kracht te controleren en nodig bij te stellen, Kijken naar de staat van de accu’s, voelen aan de spanning van de kettingen, aanschouwen het bandenprofiel, de uiterlijke staat, voelen een keertje aan de spaken en kijken naar het groene kleurtje van het ventiel. Door het intensieve gebruik zijn dat de aandachtspunten van het normale onderhoud dat door een indien nodige kleine ingreep veel ellende achteraf kan besparen. Kleine reparaties, zoals ketting spannen, banden vervangen, piepjes en kraakjes wegwerken, etc. doen ze zelf. Deze winter hebben ze een fietslift geïnstalleerd in de garage om de werkzaamheden makkelijker uit te kunnen voeren. Voor grote reparaties en het jaarlijkse onderhoud gaan de fietsen naar de dealer in Hapert.

Ze reageren zo snel mogelijk op een telefoontje van een vrijwilliger als die iets heeft gemerkt tijdens het fietsen en het niet vertrouwt. Geven advies om evt. door te rijden naar de stalling of onderweg te stoppen. Als het euvel niet meteen kan worden hersteld wordt de desbetreffende fiets tijdelijk uit de roulatie gehaald.
Ze vinden het niet leuk als er iets aan de fiets opgemerkt is tijdens het rijden en dat niet doorgegeven wordt omdat achter hun gebruik de volgende opstapper dan niets weet van een mogelijk euvel en mogelijk gevaar loopt. Doorgeven kan heel eenvoudig via het evaluatieformulier in SamenFietsen. Ze krijgen dan direct een mailtje en kunnen actie ondernemen.
Wat ze ook als minder ervaren is het slordig omgaan met fietsen (Dit geldt niet voor iedereen trouwens). Als de weersomstandigheden slecht zijn vinden ze nog wel eens fietsen waar je een pot zand vanaf kunt schrapen. Het is niet aan diegene die de volgende rit gaat maken ervoor moet zorgen dat de fiets toonbaar is, dus schoon terug in de stalling is wel wenselijk.
Ook het zonder gast naar de stalling terugfietsen zonder de voetbinders in de klem komt regelmatig voor. De zwarte bandjes slepen dan over de weg en vertonen hierdoor zware slijtsporen. Ook het er af vallen van de wreefbeschermer vindt hier zijn oorsprong.
Is het ventielwaarschuwingsdopje nou groen of niet groen? Om bandenslijtage te voorkomen moet het ventieldopje helemaal groen zijn en niet denken dat de volgende de band wel even zal oppompen. Er zitten nu nieuwe ‘klemmen’ op de fietspomp, zodat het een stuk eenvoudiger is geworden om die te gebruiken. Af en toe vergeten de acculader aan te sluiten na de rit. Heupgordel helemaal uitgerekt laten hangen, stoel gedraaid laten is ook een van die kleine dingen die met een beetje concentratie voorkomen kunnen worden.
Maar over het algemeen zijn ze tevreden zoals het nu gaat en proberen ze, samen met de leverancier die de jaarlijkse grote beurt uitvoert, alle drie onze duofietsen veilig en in goede staat te houden.